Wanneer de kunst het leven is, is het leven een grote kunst (Johann Sebastian Bach)


Informatie over de verschillende behandelingen

Behandelingen binnen mijn praktijk zijn geschikt voor kinderen (vanaf 4 jaar), jongeren (middelbare scholieren), jong volwassenen (studenten) en ouders. U kunt voor verschillende soorten problematiek bij mijn praktijk terecht. U kunt dan denken aan een onderzoek naar of behandeling van leerstoornissen zoals dyslexie of dyscalculie, hoogbegaafdheid (al dan niet in combinatie met dyslexie of dyscalculie) en de verschillende problemen die dat kan geven, kinderen of jongeren die bijvoorbeeld erg gepest worden en hierdoor emotionele problemen krijgen, kinderen of jongeren waarvan de ouders gaan scheiden of gescheiden zijn en die daar emotioneel moeite mee hebben, kinderen of jongeren met problematiek rondom angst of kinderen of jongeren met gedragsstoornissen zoals AD(H)D. Ook voor andere problemen kunt u contact zoeken. We kunnen dan samen kijken of een behandeling bij het beste voor uw kind is.

Wanneer u een behandeling bij mijn praktijk overweegt, kunt u het beste bellen of mailen om een eerste afspraak te maken. Tijdens deze eerste afspraak kunnen we met elkaar kennismaken en kunt u vertellen voor welke problemen van uw zoon en/ of dochter of van jezelf u een behandeling zoekt. Zo'n eerste afspraak wordt niet in rekening gebracht.

Nadat duidelijk is geworden voor welke problemen van uw zoon en/ of dochter of van jezelf u hulp zoekt, start ik met de eerste fase van de behandeling die ongeveer 6 weken duurt. In deze eerste 6 behandelingen zullen naast gesprekken soms -wanneer dat nodig is- ook wat verschillende tests afgenomen worden om duidelijk te krijgen hoe bijvoorbeeld de ontwikkeling van de schoolse vaardigheden of de emotionele ontwikkeling zich voltrokken heeft. Ik vind het heel belangrijk om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen en niet alleen naar de problematiek op zichzelf te kijken. Ik neem hier ruim de tijd voor.

Na deze eerste fase schrijf ik een observatieverslag en een behandelplan. In het observatieverslag beschrijf ik de resultaten van de eventueel afgenomen onderzoeken en wat zich heeft voorgedaan in deze eerste periode. In het behandelplan wordt de problematiek beschreven en de manier waarop ik de problematiek wil gaan behandelen. Soms worden meetbare doelen gesteld (bijvoorbeeld wanneer het gaat om een dyslexie of dyscalculie behandeling) en een plan van aanpak gemaakt. Het behandelplan, de eventuele doelen en het plan van aanpak is meestal gericht op de komende 3 maanden.

Elke 3 maanden (of sneller indien nodig) vindt er met de ouder(s)/ verzorger(s) een evaluatie plaats. Tijdens deze evaluatie wordt gekeken hoe de ontwikkeling is, of de behandeling effect heeft, hoe het thuis en op school gaat, of de eventuele doelen bereikt zijn en of het behandelplan kan worden voortgezet, zo nodig moet worden aangepast en of/ hoe de behandeling de komende 3 maanden wordt voortgezet. Ook met het kind of jongere zelf evalueer ik elke 3 maanden hoe hij/ zij vindt dat het gaat. Behandelingen zijn altijd een samenwerking tussen ouder(s)/ verzorger(s), kind/ jongere en ikzelf. De duur van een behandeling wordt dan ook altijd in overleg besproken.

In mijn behandelingen werk ik graag met verschillende soorten spelletjes, laat ik kinderen vaak tekeningen maken en maak ik veel gebruik van beeldend materiaal (kaartjes, plaatjes, tekeningetjes etc.) om kinderen en jongeren te helpen hun gedachten en gevoelens beter te begrijpen. Daarnaast maak ik vaak gebruik van lichaamsgerichte oefeningen. Bijvoorbeeld een houding aannemen van een hele stoere ridder, of een verlegen beer, laten zien hoe je gezicht er uit ziet als je boos bent, iemand nadoen die heel stoer loopt of juist heel bang is. Voor jonge kinderen is spel heel belangrijk. Ik laat jonge kinderen bijvoorbeeld spelen met speciale knuffels, handpoppen of poppetjes. Soms is het ook goed om iets samen te doen, bijvoorbeeld knutselen of muziek maken op de piano of andere instrumenten.

Ik werk vanuit mijn kennis, ervaring en intuïtie. Dat betekent dat ik altijd inspeel op wat ik zie en denk te begrijpen op dat moment. Ik bereid altijd iets voor, maar door goed te luisteren en observeren beslis ik op het moment zelf of de aanpak die ik in gedachte had op dat moment ook het beste gaat werken om mijn doel te bereiken. Ik improviseer dus regelmatig in mijn aanpak afhankelijk van wat ik hoor vertellen en zie gebeuren.

Een beschrijving van een dyslexie of dyscalculie behandeling vindt u op de pagina's onder de link Dyslexie of Dyscalculie bovenin de blauwe balk.


Title one

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Fusce dapibus, tellus ac cursus commodo, tortor mauris condimentum nibh, ut fermentum massa justo sit amet risus.

Title two

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Fusce dapibus, tellus ac cursus commodo, tortor mauris condimentum nibh, ut fermentum massa justo sit amet risus.

Title three

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Fusce dapibus, tellus ac cursus commodo, tortor mauris condimentum nibh, ut fermentum massa justo sit amet risus.