Wat is dyslexie?
Hardnekkige problemen: dit zijn problemen die niet vanzelf verdwijnen, zelfs niet na veelvuldig oefenen en inslijpen van kennis. Ook wanneer iemand langdurig traint en oefent met bijvoorbeeld een remedial teacher of orthopedagoog, hoeft dit niet te betekenen dat er voldoende rekenbegrip ontstaat en dat daarmee de rekenproblemen verminderen. Vlot/ accuraat oproepen/ toepassen van feiten: hiermee wordt bedoeld, het beschikken over geautomatiseerde en bij voorkeur gememoriseerde kennis van de basisvaardigheden in het rekenen. Gememoriseerde kennis betekent: direct uit het hoofd (dus zonder een tussenstap) tot het goede antwoord komen. Geautomatiseerde kennis betekent: binnen 5 à 10 seconden het juiste antwoord kunnen geven op een rekenopgave die uit het hoofd meet één tussenstap wordt opgelost, bijvoorbeeld: 25-9 is 25-5 = 20 en min 4 = 16. Veel kinderen met dyscalculie komen wel tot een goede oplossing, maar hebben vaak meer dan één tussenstap nodig, bijvoorbeeld met behulp van de vingers.
Kenmerkende problemen bij kinderen met dyscalculie:
- Ze zijn zwak in het ophalen van rekenfeiten uit het geheugen (ze weten op jonge leeftijd -6 tot 8 jaar- bijvoorbeeld niet dat 4 tussen 3 en 5 ligt, ze weten uit het hoofd niet dat 5 erbij 3 als uitkomst 8 heeft of dat de helft van 6 gelijk is aan 3).
- Ze gebruiken tot op late leeftijd, soms wel tot volwassenheid, telrijen om -eenvoudige- rekenopgaven op te lossen (6+8= 7, 8, 9, 10...14), waarbij ze het bij te tellen aantal -veelal stiekem- op hun vingers bijhouden.
- Ze kunnen de precieze rekenkundige handelingen in rekenopgaven, die in woorden zijn opgeschreven (redactiesommen/ verhaaltjessommen), niet juist uit de opgave afleiden.
- Ze raken bij rekenopgaven waarbij tussenstappen moeten worden onthouden de draad kwijt.
Het diagnosticeren van ernstige rekenproblemen en dyscalculie gebeurt meestal vanaf of halverwege eind groep 5 van de basisschool. Er komt echter steeds meer wetenschappe- lijk bewijs dat het belangrijk is om zo vroeg mogelijk ernstige rekenproblemen en dyscalculie vast te stellen, omdat behandeling van vroege rekenproblemen het verdere rekenonderwijs beter doet verlopen. Uit onderzoek blijkt dat de kinderen die achterlopen in voldoende verwerving van getalbegrip, aan het eind van groep 3 nauwelijks in staat zijn het verschil met hun klasgenoten in te lopen en tijdens hun verdere basisschoolperiode achterblijven op het gebied van algemene rekenvaardigheid en op het gebied van het automatiseren van rekenfeiten. Vroege herkenning is van groot belang en betreft zowel rekenzwakke leerlingen als leerlingen die op latere leeftijd worden gediagnosticeerd als dyscalculici. Wanneer u vermoeden heeft van een ernstig rekenprobleem of dyscalculie wil ik u uitnodigen contact met mij op te nemen en de mogelijkheden van een dyscalculie onderzoek te bespreken.
Naast promotieonderzoek heb ik mij ook op post-academisch niveau verder geschoold ten aanzien van diagnostiek en behandeling van Dyscalculie.
Morskade 7
2332GA
Leiden
(Tegenover Molen Noordman aan het water)